Background research

1 oktober 2014 - South Tangerang, Indonesië

Even een verhaaltje voor onderweg.

David en Marc waren In Town! Mega gezellig even koffie gedronken. Voor het verhaal: deze 2 hebben de afgelopen maand door Jawa, Bali en Lombok gereisd. Prachtige fotos met bijpassende verhalen kreeg ik te horen over leuke plaatsjes die ze hadden bezocht maar ook over de corruptie van de Politie en Locals op alle eilanden. Nou is het niet echt nieuws voor mij maar blijf ik goed geïnteresseerd in de verhalen.

Nadat de mannen waren vertrokken ben ik maar weer eens het internet op gegaan om wat te ontdekken over het corrupte netwerk hier. Veel verhalen van touristen volgde al snel. Veel met een hatelijke ondertoon over "hoe vreselijk Jakarta wel niet is", en zo nu en dan een verhaal van een wat minder pessimistisch persoon dat even duidelijk maakt dat er meer dan 10 miljoen mensen in Jakarta wonen en er dagelijks nog ongeveer 8 miljoen mensen de stad in-reizen voor werk/handel en dat het daarom dus niet gek is dat de cijfers van overvallen, moorden, ongelukken en diefstallen net iets hoger liggen dan in de steden met 3 miljoen inwoners.... dat dat nog gezegd moet worden....

Waar ik wel van versteld stond waren de verhalen met de taxi centrale van express, dezelfde taxi centrale die mij mn taxi niet meer uit wilde laten gaan en me ongeveer het 3dubbele liet betalen. Veel verhalen van buitenlanders die werden belazerd, bedreigd, naar "remote locations worden gebracht en dan beroofd en hun pincode afhandig worden gemaakt etc etc. En ze zijn helemaal heftig bij hetvliegveld van Soekarno Hatta, als nieuweling neem je meestal de eerste de beste taxi die je kan krijgen. En den taxi chauffeurs zijn al redelijk agressief als het aankomt op het krijgen van klanten. Roepen en trekken aan je koffers komt veel voor, en geschrokken toeristen stappen dan vaak snel in. KORTOM NIET DOEN. Neem dan maar de wat duurdere SilverBird, die is misschien iets duruder maar neemt altijd de snelste route en is mega comfortabel. Voor mij bijkt BlueBird toch echt de beste te zijn de arme student die ik ben....En even tussendoor, Express heeft mij 3x wel heeeeeel netjes heeft geholpen, wat een paar mensen wel niet kunnen verpesten.

Vol nieuwsgierigheid verder gezocht. Is er dus GEENEEN "echt" artikel te vinden over de corrupte taxi centrale Express.... Blijkt wel dat de eigenaar van dit bedrijf de op 8na rijkste persoon in Indonesie is en zijn winst heeft zien verdubbelen in het afgelopen jaar. Misschien dat daarom de Jakarta Global en Post alleen maar positieve dingen schrijven over dit bedrijf....
Na van mede Stagaires de zelffde verhalen te hebben gehoord over de Express en zelfs te horen heb gekregen dat aangifte doen bij de politie weinig uit zou maken aangezien deze morele mannen in pak gewoon omgekocht zijn door de taxi chauffeurs ben ik toch wel blij met de BlueBird group.
En als ik eenmaal bezig ben stop ik natuurlijk niet. Concrete cijfers zeggen me heel weinig, maar de redenen achter de pieken in criminaliteit inbepaade periodes interesseren me veel meer. Blijkt dat vlak voor het offerfeest (5 oktober) de criminaliteit stijgt.
Overal in de stad staan dan ook nu soort van kleine mini boerderijtjes met geiten, schapen en koeien, dit is ook het geval voor mijn huis heeeerlijke ochtend luchtn en op de weg naar werk kan ik een "beeeehhhhh"bij mijn verschillende "goede morgen " wensen toevoegen, "morning miss" "siaaaa" "hallo Mister" :D
Tijdens het offerfeest gaat het om het verspreiden van rijkdom en het zorgen voor je medemens dus ook de armen(als ik het niet helemaal precies zeg, mijn excuses) Die netjes in de rij wachten op een stukje van het net geslachtte koetje, geitje of schaapje.
In deze tijd voelen de mensen zich dus blijkbaar verplicht om iets uit te delen en te helpen, ook al hebben ze het geld eigenlijk niet. Vandaar de stijging in criminaliteit rond deze tijd van het jaar.

En dan natuurlijk niet te vergeten dat Jawa in de vuurring ligt dus dat verschillend natuurrampen iemands huis, dorp, boerderij of familie volledig van de aarde kunnen laten verdwijnen. En dat iemand dan helemaal alleen achterblijft, en dan zijn geluk gaat proberen in de criminaliteit, niets meer te verliezen....toch?

Om maar te zwijgen over de verkiezingen... Gelukkig is het een onderwerp waar ze graag over praten...NOT. Maar er is altijd wel iemand te vinden die het wil uitleggen aan de blondie anny.
Dus, blijkbaar heeft de oude president SBY er niet echt vrede mee dat de nieuwe president Jokowi heeft gewonnen. Al helemaal niet omdat deze meneer ooit een tapijt legger was in midden Jawa, dus daarmee ook de eerst president is die niet uit de hogere politieke klasse is voortgekomen. Wat een schande! En om het allemaal nog leuker te maken heeft Mr. Prabowo (oud leger officier en SBY volger) een coalitie gevormd in het parlement om naar zijn eigen zeggen : "Jokowi uit te dagen" aangezien de verkiezingen volgens hem doorgestoken kaart waren.....En sinds 25september zijn de verkiezingen dus niet meer "direct" maar "indirect" dus de bevolking kan niet meer rechtsreeks zijn gouveneurs of burgemeesters kiezen. So much for a democracy.....
Maar wat gebeurt er in een semi 3de wereld land waar 2 grote politieke partijen het niet met elkaar eens zijn in een land waar corruptie geen geheim meer is, en armoede de angst voor elke inwoner? Juist...rellen.
De kranten artikelen over stille protesten, protesten met behulp van het gooien van stenen, geweldadige acties van de politie (wapens en rookbommen en nee er word niet geschoten met losse flodders...) zijn dan ook niet zeldzaam, en ik ken ook een aantal mensen die het zelf hebben gezien..

Maarja laten we eerlijk zijn. Google gewelddadige protesten en je vind in elk land wel een hit, oke toegegeven Brazilie, Rusland, Vietnam, Indonesie etc komen iets meer voor dan bijvoorbeeld Belgie maar hé, die belgen zijn ook wel erg vredelievend.

Alles bij elkaar is het misschien een beetje veel om in 1 keer te horen maar wees gerust ik heb overal weinig last van in het veilige Bintaro. En al had ik mijn background research beter gedaan was ik waarschijnlijk als nog niet achter de helft van deze informatie gekomen. Puur omdat je de verhalen hier moeilijk kan vinden op internet. Alle informatie word hier persoonlijk verspreid, dat laat ook weinig sporen achter voor eventuele vervolgingen.

Dus dit was mijn positieve verhaaltje voor de dag. Nu ga ik binnenkort zelf even langs bij de immigratie dienst voor mijn Visum en zal ik dan het allemaal zelf moeten uit gaan testen.

Tot snel!

1. Conny Verhagen: